Sorte tal trods hårdt år
Lock downs og hjemsendelser – ikke de bedste forudsætninger for møbelbranchen, der retter sig mod aktiviteter i offentlige rum. På trods af et hårdt år, præsterer Input interior koncernen sorte tal i årsrapporten fra 2020.
I 2018 etablerede Input interior sig i alle nordiske lande og adskiller sig fra de fleste af sine konkurrenter ved ikke at drive egen møbelproduktion. Input interior har fra begyndelsen investeret i at levere markedets bredeste udvalg af møbler og relaterede ydelser til erhvervslivet såvel som hoteller og restauranter, uddannelses- og plejesektoren og offentlige institutioner. Modtagelsen i Danmark, Finland og Norge har været god, og på trods af den igangværende Corona-pandemi indberetter koncernen et overskud på godt 63 millioner SEK / EUR 6 millioner i 2020.
Mille Milehem, COO for Input interior koncernen, oplever, at virksomheden hidtil har oversteget forventningerne.
– Vi har formået at tilpasse os en meget vanskelig situation ved at se muligheder på markedet. Allerede tidligt på foråret kunne vi hjælpe vores kunder ved at tilbyde deres medarbejdere løsninger til hjemmearbejdspladsen, noget der stadig efterspørges i hele Norden. Indtil nu har vi leveret omkring 10.000 hjemmearbejdspladser. Samtidig har vi udarbejdet en vejledning i, hvad der kræves for, at hjemmearbejdet udføres på en ergonomisk og tryg måde, samt hvilke tiltag der kan etableres på kontorerne for at mindske smittespredningen.
Mange af Input interiors kunder er påvirket af pandemien, og stadig flere overvejer at fortsætte med hjemmearbejde – selv efter at restriktionerne ophæves. En forandring, som Mille Milehem mener, at branchen bliver nødt til at forholde sig til, også på sigt.
– Corona-pandemien har helt klart betydet en ændring for kontoret som arbejdsplads. Digitaliseringen er blevet fremskyndet, og både arbejdsgivere og ansatte oplever fordelene ved at arbejde hjemmefra. Noget, vi vil se en stigning i, selv efter pandemien. Jeg tror ikke, at kontoret har udspillet sin rolle på sigt. Det er stadig i det fysiske møde mellem mennesker, at ideer opstår og kreative processer finder sted. Derudover tror jeg, at mange mennesker savner samværet og sparringen med kolleger. Mit gæt er, at vi vil se en forstærket kombination af kontor- og hjemmearbejde, hvilket på ingen måde skal ses som en negativ trend, tværtimod.
Men på trods af ganske lyse fremtidsudsigter holder Corona-pandemien stadig et fast tag i samfundet og selv indretningsbranchen går et anderledes forår i møde.
– Under normale omstændigheder ville vinter og forår byde på fysiske messer og produktlanceringer. I år er dette naturligt nok indstillet og i nogle tilfælde erstattet af digitiale løsninger. For os kommer det til at handle om at indtage en proaktiv salgsposition, hvor langvarig bearbejdning og innovative, efterspurgte løsninger vil være afgørende, konkluderer Mille Milehem.