Folktandvården Kongahälla
En tandlægereception er et sted for alle. Den skal føles tryg, professionel og indbydende samtidigt med at den skal modsvare de hårde krav, der stilles til omgivelser i plejesektoren. For et vellykket resultat kræves en balancegang mellem æstetik og funktion.
Den offentlige tandpleje i centrum af Kungälv har i mange år været en veletableret og værdsat konsultation. Da virksomheden flyttede til nye lokaler i indkøbscentret Kongahälla Center for at skabe tilgængelighed for og nærhed til patienterne, var det derfor vigtigt at personalet fik lov til at deltage i processen for at kunne tage alle de positive værdier med ind i det nye miljø.
– Professionelt men ikke sterilt, det var vigtigt for personalet at det skulle føles varmt og indbydende, siger Karin Tidblom og Malin Ahlgren. De er indretningsarkitekter hos Abako Arkitektkontor, der har udarbejdet den vision, som Input interior har været med til at realisere.
Flot gulv med finesse
I omgivelser, der stiller høje krav til hygiejne og tilgængelighed, kan det være en udfordring at skabe varme. Det bliver til en balancegang mellem funktion og æstetik. Noget som blandt andet kan illustreres i valget af konsultationens gulv til offentlige områder, gange og venterum. Her ville man bidrage med karakter til projektet, og lade omsorg og varme skinne igennem via en fornemmelse af træ. Hvilket man fandt – i en funktionel plastmåtte.
– Gulvet er en del af farvesammensætningen, som vi er meget tilfredse med. Det ser ud som egeplanker, der er lagt i en gennemgående retning, men har fordelene ved funktionen af en plastmåtte. Det grå gulv i behandlingsrummene flyder desuden sammen med måtten på en flot måde, når de mødes uden dørtrin, forklarer Karin og Malin.
Holde sammen og bryde ud
Rent farvemæssigt løber en blå tråd gennem projektet. En nuance som er den offentlige tandplejes identitetsfarve og som skaber en genkendelse af den offentlige tandplejes virksomhed. Den er til gengæld indrammet af farvegrupper, som udfordrer i grønne toner og matte blå nuancer for et varmere og mere hyggeligt miljø. I de 12 behandlingsrum, som først og fremmest er gråhvide og indeholder behandlingsudstyr- og møbler, popper den blå farve op og tager en afstikker fra det mere stringente.
Et behandlingsrum, der skiller sig ud, er det som er tilpasset til børn. Her har man skabt et miljø der fungerer for børnene, forældrene og de medfølgende søskende. Legetøj, tapeter med dyremønster og en blød sofa og puf fra Blå Station skaber en skøn boble, hvor børnene kan slappe af og mærke roen. En win-win situation, der gør undersøgelsen lettere for både patienter og personale.
Plads til at koble fra
Et andet område, der bryder mod de øvrige arealer, er personalerummet. Via en kreativ møblering, hvor man kan sammensætte borde og siddepladser, kan rummet fungere både til afslapning og til møder og præsentationer for op til 40 personer.
– Her skal det bryde ud! Et supervigtigt sted, hvor vi har plasket det til med flere forskellige farver og en flot belysning. Et fondtapet med malede træer er sat op, der bruges farvede armaturer, og forskellige tekstiler på stole, sofaer og lænestole giver en blød og behagelig fornemmelse i rummet, afslutter Karin Tidblom.