Fiskars Group Campus

I næsten 400 år har Finlands ældste virksomhed forenet tidløst design med innovativt håndværk, og på det nye hovedkontor forvaltes den traditionsrige arv. Vi besøger Fiskars Group Campus, som er det nye hjemsted for Alvar Aaltos ikoniske vaser, de velkendte mumikrus og saksen, som er solgt i en milliard eksemplarer.

“Fiskars Group, est 1649” står der på skiltet, som byder os velkommen til Esbo lige uden for Helsingfors. På det nye hovedkontor, der ligger 80 km øst for Fiskars fabrik, finder man et stort antal internationale varemærker, hvis produkter kan findes i køkkenskuffer og -skabe over hele verden.

Fiskars Group har altid fokuseret på design og kvalitet, og da industrialiseringen nåede Finland i starten af 1800-tallet, blev virksomheden den første i landet, der fremstillede en dampmaskine og producerede knive og gafler i større skala. Evnen til at forene innovation med design har gjort Fiskars Group førende i verden inden for sit segment, og i dag indgår brands som Arabia, Hackman, Iittala, Royal Copenhagen og Rörstrand i koncernen.

Baseret på 400 års historie og med blikket rettet mod fremtiden har virksomheden opført Fiskars Group Campus. Den nye bygning er arbejdsplads for 400 medarbejdere og fungerer som et udstillingsvindue for virksomhedens globale aktiviteter. Det er også her, man varetager arven fra mumikrusene med Tova Janssons elskede motiver, Alvar Aaltos berømte vaser og saksen, der er solgt i over en milliard eksemplarer.

12.000 kvadratmeter design

Det første, der møder os i den 12.000 kvadratmeter store bygning, er en imponerende loftshøjde og et display af et stort udvalg af produkter. Det kendte porcelæn, glassene og køkkengrejet minder om, at der i hverdagen aldrig er ret langt til et produkt fra Fiskars Group

På trappen, der fører os op i huset, passerer vi en hyldest til Fiskars orange saks fra 1967. Kunstværket består af hundredvis af kopier i glas, og på bunden ligger en kube i samme farve, som er blevet saksens kendetegn. Farven blev patenteret i 2008, og i dag indgår det skarpe køkkenredskab i Museum of Modern Arts permanente samling i New York.

På 1. sal finder vi Kitchen 1649, som er husets restaurant. Stolene er fremstillet på Fiskars fabrik af Nikari og naturligvis serveres frokosten på porcelæn fra Iittala. Det er en oplevelse, der udstråler finsk design, og som indrammes af vaser og service fra varemærkets egen samling. Hver eneste detalje er en del af det gennemarbejdede indretningskoncept.

Det er ingen hemmelighed, at grundlaget for produkterne er design og håndværk. Det er elementer, der er forblevet aktuelle i århundreder, og som spiller en fremtrædende rolle på hele Fiskars Group Campus.

– Først og fremmest præsenterer bygningen virksomhedens brand og værdier. Vi valgte at inddrage medarbejderne i indretningskonceptet og fokuserede på bæredygtige materialer. Glas, keramik og træ, som altid har været en del af koncernens historie, blev derfor vigtige indslag. For at binde interiøret sammen på en naturlig måde har virksomhedens egne produkter været afgørende, fortæller Anni Ojanen, ansvarlig indretningsarkitekt og Head of Interior Design hos Futudesign.

Efter besøget i restauranten fortsætter vi op til kontor- og konferenceetagen, som byder på forskellige miljøer. Spontane mødesteder, mødelokaler og åbne kontorlandskaber suppleres med testkøkken og et værksted, der giver arbejdet en ny dimension.

– Indretningen er udformet efter virksomhedens grundlæggende, innovative tilgang. Moderne arbejdspladser og specialdesignede lokaler skaber konkurrencefordele, og det har Fiskars Group lagt stor vægt på, siger Kristiina Rämö, Account Manager hos Input interior.

Fra værkstedet er der ikke langt til det næste ukonventionelle element. Sammen med museet for moderne kunst i Esbo har Fiskars Group sat en kunstudstilling op, som skal inspirere medarbejderne. Hvad enten de arbejder med design og farver eller administration og logistik.

Sidste stop på vores rundtur bliver den øverste etage, som helt og holdent er tilegnet medarbejderne. Her er både yogastudie og fitnesscenter, café og tagterrasse. Med udsigt over bugten ved Esbo konstaterer vi, at Fiskars Group Campus er noget helt specielt.

Fremtidsorienteret kontor

I 2030 skal størstedelen af Fiskars omsætning stamme fra cirkulære produkter og ydelser. Det klare formål “banebrydende design frem for køb-og-smid-væk-kultur” er blevet en ledestjerne for både produktudvikling og indretning på kontoret.

– Ved at tage udgangspunkt i naturlige materialer med lang levetid og genbrug af eksisterende møbler har vi sat klimaet i centrum. Det er en indstilling, der har præget hele projektet og ikke mindst møbelvalget. Sammen med Input interior har vi fundet og inkorporeret produkter, som vil blive anvendt i mange årtier, og som om nødvendigt kan renoveres, afslutter Anni Ojanen.

 

Om Fiskars Group

Siden virksomheden blev grundlagt i 1649, har Fiskars Group udviklet produkter med en tidløs og funktionel elegance, samtidig med at man har bevaret fokus på innovation og bæredygtighed. I dag er Fiskars Group den globale koncern for de designdrevne brands Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Mumi fra Arabia, Waterford og Wedgwood. Varemærker, som forenes i et fælles formål: “Banebrydende design, som gør hverdagen ekstraordinær”.

Om Futudesign

Helsingforsbaserede Futudesign blev grundlagt i 2012 og har siden da profileret sig inden for bygnings- og indretningsarkitektur med projekter til hoteller, restauranter, kontorer og museer. Virksomhedens projekter har en holistisk tilgang, hvor alle detaljer skal arbejde sammen for at opnå det bedste resultat. I foråret 2023 modtog Futudesign den prestigefyldte pris som Årets indretningsarkitektvirksomhed fra Finlands indretningsarkitektforbund (SIO).

Lad os kontakte dig

Giv os dine oplysninger, så vender vi tilbage

Tak for din henvendelse

Vi vender tilbage til dig så hurtigt som muligt.

Til formularen
Ups

Der opstod en fejl, prøv igen.

Til formularen