Velkommen til fremtidens skole

På Runnerydsskolan i Nässjö blev eleverne budt velkommen til et efterårssemester i nye lokaler. Her skal et aktivitetsbaseret læringsmiljø med fleksibilitet og valgmuligheder i fokus støtte skolens pædagogik, i stedet for at begrænse den.

Det første spadestik blev taget i januar 2016. Siden da har Runnerydsskolan gennemgået en stor forandring. Om- og tilbygningen af skolen vil være helt klar først i 2018, og således med kapacitet til at modtage 600 elever, fra børnehaveklasse og til sjette klasse. Men allerede nu er eleverne flyttet ind i de nye lokaler, som på mange måder skiller sig ud fra det skolemiljø de allerfleste af os ville nikke genkendende til.

– Et af målene med den nye skole er at give alle elever samme forudsætninger for at lykkes, samt at skabe nye mødesteder, hvor sociale færdigheder kan udvikles. Indretningen er forankret i satsningen Fremtidens skole, og det føles godt at kunne tilbyde noget nyt. Noget andet end traditionelle bænke og stole, siger Jessika Franzén, rektor for år F-3 på Runnerydsskolan.

Landskaber i rummet

Det er et såkaldt aktivitetsbaseret læringsmiljø, som blev introduceret. Møblerne skal inspirere til kulturelle udvekslinger, som fremmer mangfoldigheden blandt elever og lærere. Kernen i indretningen er fleksibilitet og valgmuligheder. Her kan man sidde for sig selv eller arbejde i grupper. Stå op og arbejde, sidde i barhøjde eller synke ned i en sofa.

– Klasseværelsernes indretning får formen af et landskab i forskellige højder. Dette gør at man er både akustisk og visuelt beskyttet fra andre og kan skabe rum i rummet. Elever, som har behov for at arbejde i et specielt miljø eller på en særskilt arbejdsplads, behøver ikke at sidde mere anderledes end de andre, siger Joakim Wahlstedt hos Input interior i Jönköping, som har projektledet og leveret indretningen til Runnerydsskolan, og fortsætter:

– I denne type læringsmiljø er det tilladt at røre sig, hvilket indebærer at hjernen aktiveres og stimuleres. Der er også et ergonomisk aspekt i det, hvor vi plejer at sige at den næste stilling er den bedste. Den største bekymring inden man begynder at arbejde i miljøer som disse er, at det vil blive rodet, men mine erfaringer siger at det bliver præcis det modsatte.

Støtter pædagogikken

Indretningen bidrager til en differentieret undervisning, hvor der er mulighed for at arbejde i de funktioner, som læringen kræver. Hele klassen kan samles i en del af rummet, men der er også muligheder for at finde sig en plads, hvor man får lov til at være i fred og arbejde uforstyrret, i klasseværelset eller måske på gangen.

– I det seneste århundrede har skolen ændret sig drastisk. Synet på kundskaber, pædagogik og udfordringer er forandret. Samtidigt ser vores skolemiljøer i princippet ens ud – med læreren længst fremme ved katederet og eleverne på bænkerækker. Lidt råt. De voksnes arbejdspladser har forandret sig, så hvorfor skulle skolen ikke også kunne udvikles, siger Joakim Wahlstedt, og afslutter:

– Møbleringen har til hensigt at støtte skolens pædagogik i stedet for at begrænse den.

Læs mere og se billeder fra projektet.

Lad os kontakte dig

Giv os dine oplysninger, så vender vi tilbage

Tak for din henvendelse

Vi vender tilbage til dig så hurtigt som muligt.

Til formularen
Ups

Der opstod en fejl, prøv igen.

Til formularen