Mode vs. Indretning

Da Filippa K designede sit første kaffekrus for Rörstrands i begyndelsen af 00'erne, var der mange løftede bryn. Siden da er de kreative udvekslinger mellem mode- og indretningsbranchen intensiveret, og trendsene bliver hele tiden mere grænseoverskridende.

Arteks klassikere i Missonis stoffer, Henrik Vibskov for Fredericia og Diesels samarbejder med Moroso og Foscarini. Listen over spændende samarbejder er lang, og uanset konstellationens levetid, plejer interessen for kollektionerne at være brandvarm. Men langt fra alle samarbejder sker i rampelyset.

Danske September Salon har siden efteråret 2015 tilført modebranchen en masse nyt. Uden traditionelle butikker, nethandel og masseproduktion vender de sig mod et tankeløst forbrug. I løbet af hver sæson indbydes et begrænset antal gæster til fremvisninger af den nye kollektion. Efter fremvisningen lægger kunden sine ordrer, som derefter produceres på bestilling. Alt, som sys op, sælges.

September Salon arbejder aktivt med bæredygtighed, hvilket er en af årsagerne til at Kvadrat, som producerer designtekstiler til møbler og gardiner, blev kontaktet om et samarbejde.

– For omkring 20 år siden tegnede min kollega Mette en jakke i stof fra Kvadrat. Foret i jakken er udskiftet tre gange, men ydersiden er stadig i en top stand, og det er et godt bevis på kvaliteten af stofferne, siger Trine Vestergaard, som driver September Salon sammen med Mette Bjerregaard, og fortsætter:

– Vi benytter os af restpartier fra de store modehuse i Italien, såsom Gucci, Prada og Balenciaga. I stedet for at producere nyt, bruger vi det, der allerede findes. Det er til dels et statement og også en god måde til at holde priserne på rigtige kvalitetsstoffer nede. Det samme gælder Kvadrats møbelstoffer, som passer perfekt til fremstillingen af en del af vores beklædningsgenstande.

Hvilke beklædningsgenstande?

– I dag anvender vi først og fremmest Kvadrats stoffer til frakker og jakker. Stofferne bliver ofte for tunge at bruge til eksempelvis bluser og bukser. Men hold øjnene åbne fremover, vi har indledt drøftelser med Kinnasand vedrørende deres gardinstoffer. Med tyndere materialer skabes nye muligheder.

Hvordan er kollektionerne blevet modtaget?

Rigtig godt, kunderne er glade for kollektionerne og vi har øget vores fremvisninger hver sæson. En del beklædningsgenstande bliver rigtig populære. Som en frakke i stoffet Nebula, som var med i forårskollektionen i 2016. Efterspørgslen var så stor at vi blev tvunget til også at have frakken med i år.

Lad os kontakte dig

Giv os dine oplysninger, så vender vi tilbage

    Tak for din henvendelse

    Vi vender tilbage til dig så hurtigt som muligt.

    Til formularen
    Ups

    Der opstod en fejl, prøv igen.

    Til formularen