Tid til forandring
En investering i skolen er en investering i fremtiden. Men hvordan skal skolen udformes for at skabe et godt uddannelsesmiljø, som stimulerer læring og bidrager til fællesskab? I tæt samspil med arkitekter og pædagoger sætter Input interior eleven i fokus og lader indretningen støtte undervisningen.
Kontorer og arbejdspladser har været under konstant foran-dring i de seneste 100 år. Nye erfaringer og trends har påvirket hvordan vi mennesker arbejder, fra adskilte kontorer til åbne landskaber og aktivitetsbaserede miljøer. De fleste koncepter har såvel fortalere som modstandere og debatterne er ofte højlydte. Viljen til at effektivisere vores arbejde og tiltrække den rette kompetence driver udviklingen frem.
Brogårdaskolan / Foto Matilda Kjell
Et miljø som derimod næsten ikke er forandret overhovedet det seneste århundrede er skolen – symbolet på fremtiden. På trods af at synet på kundskaber, pædagogik, børn, teen-agers, udfordringer og muligheder er modificeret drastisk. Men nu er det tid til forandring.
I en stadigt mere konkurrencepræget verden, bliver evnen til at tiltrække elever og lærere endnu vigtigere. Samtidigt øges behovet for fleksible løsninger i takt med indsigten i at vi skal udnytte vores ressourcer på en mere effektiv måde. For at imødegå kravene kræves både udvendige og indvendige arealer og en helhedstænkning som holder i længden.
Nordseter Skole / Foto Zink / Thomas Mellbye
– Ny teknik, individualisering, mangfoldighed og ikke mindst et udbredt bæredygtighedsperspektiv har været drivkraften bag forandringen i skolen. For at kunne møde elever på et individuelt plan må traditionelle klasseværelser ofte stå tilbage eller kombineres med nye arealer med en fleksibel møblering og behovstilpassede løsninger, siger Evelina Höglund, sælger og projektleder hos Input interior i Gøteborg og fortsætter med at uddybe sit ræsonnement:
– Det handler om at udnytte lokaler på den rigtige måde og at tilpasse indretningen efter undervisning og elever. Ved at tilbyde forskellige alternativer kan eleverne selv finde den plads, som er bedst egnet til at løse den opgave, de står over for.
Uranienborg Skole / Foto Zinc / Thomas Mellbye
Norleif Vegsund, projekt- og produktansvarlig for skole hos Input interior i Norge, har arbejdet med møbler og indretning til skoler i mere end 25 år, og er enig. Også han har mærket hvordan læringsmiljøer til børn og unge prioriteres stadigt højere.
– Det er sjovt at se hvordan der tages et større ansvar for elevernes arbejdsmiljø. Løsningerne ser forskellige ud for alle, men fleksibilitet, ergonomi og ikke mindst kvalitet vurderes højt uanset om det handler om et koncept til en helt ny skole eller om det er enkelte møbler, der skal købes ind. Investeringen i møbler og indretning skal holde i 20-30 år, og i mange tilfælde længere. God kvalitet er både et bæredygtigt og i længden lønsomt valg.
Änglandaskolan / Foto Jason Strong
Lyder det interessant? I den følgende case om Uranienborg skole i Oslo kan du læse mere om hvordan de har arbejdet for effektivt at udnytte skolens lokaler og tilgodese hver enkelt elevs unikke behov. Eller bliv inspireret af Nordseter skole som har skabt kreative læringsmiljøer der fremmer bevægelse og forskellige typer indlæring.