7 megatrends, der påvirker fremtidens skole
Skolen er ikke en isoleret ø. Lige som alt andet påvirkes den af samfundets kræfter og de megatrends, der langsomt tager form i verden. Sociale, økonomiske, politiske, miljømæssige og tekniske forandringer er under konstant udvikling og påvirker et bredt spektrum af områder. Således også skolen.
Digitalisering
Nutidens elever ser teknikken som en selvfølge og forventer en uddannelse som er tilpasset derefter. Udrustet med nye bærbare computere, trådløst netværk og nye attituder flytter undervisningen ud af klasseværelset.
Globalisering
Fokus er flyttet fra at handle om det lokale, regionale og nationale til at lande på et globalt niveau. Eleverne konkurrerer om studiepladser og jobs med unge fra store dele af verden.
Privatisering
Privatiseringen af skoler har øget konkurrenceevnen og fået markedskræfter til at gøre deres indtog i skoleverdenen. Og i valget af uddannelsesinstitution og arbejdsplads bliver de æstetiske og følelsesmæssige værdier mere vigtige.
Vidensøkonomi
Vi uddanner os mere og mere og lever i en videns- og tankeøkonomi. Når al information samtidig er tilgængelig online, bliver behandlingen af informationer og skabelsen af ideer det helt centrale. Aktiviteter, som sker i grupper, snarere end individuelt.
Individualisering
Vi er alle sammen forskellige. Med forskellige behov, ambitioner og forudsætninger. Fremover bliver individtilpasning mere reglen end undtagelsen. Nye generationer med nye attituder optager stadig mere plads og kræver at få lov til at påvirke og tage ansvar.
Mangfoldighed
For at forstå vores samtid, er det centralt at skabe teams og udvekslinger med mennesker fra forskellige kulturer, etniciteter og aldersgrupper. Både muligheder og udfordringer vokser, når mangfoldigheden i skole og arbejdsliv vokser.
Et bæredygtigt samfund
Klimatruslen og drømmen om et bæredygtigt samfund motiverer os til at blive mere ressourceorienterede. At få mere ud af mindre bliver en central ting, lige som fleksibilitet, synergier og reduceret plads til lokaler.