Restaurant Vrå

Det nordiske og japanske formsprog er beslægtet, og materialer som sten, glas og træ har været hjørnesten i projektet.

På restaurant Vrå nyder gæsterne godt af et kulinarisk og interiørmæssigt miks af det bedste fra vestkysten og Japan. Forenet i et bæredygtigt koncept.

Helt inde i et mindre lokale på Clarion Post Hotel i Gøteborg ligger restauranten, med det passende navn Vrå, godt gemt. Men efter flere år med kritikerroste anmeldelser blev det tid til at krybe ud af krogen og en etage op til den store, smukke posthal, som en gang udgjorde det lokale postkontor for borgerne i Gøteborg.

I den nye restaurant kan op til 90 siddende gæster nyde godt af en sæsonbestemt menu. Ingredienserne er lokalt producerede og inspirationen og tilberedningsmetoderne stammer fra det japanske køkken. Vrå tilbyder såvel traditionelle siddepladser, såkaldte horigotatsu, som langborde, chambre separée og barpladser.

Restauranten er designet af Semrén & Månsson og Input interior har haft ansvaret for byggeprojektledelse og for at realisere indretningskonceptet som følger restaurantens vision om at være bæredygtig i alle led. Her er anvendt gedigne og bæredygtige materialer, som desuden harmonerer med lokalernes fine grundudformning. Interessante detaljer at fremhæve i denne sammenhæng er de delvist genanvendte, håndlavede kunstglas fra Orrefors, som indrammer og afskærmer de runde borde og sofaerne i restauranten, eller den lokale granit fra Bohuslän, som blandt andet anvendes ved vaskeceremonien i hallen.

En av restaurantens vigtigste udfordringer handler ifølge Sara Ewreskär, projektansvarlig arkitekt hos Semrén & Månsson, om at beholde den intime fornemmelse og integritet som gæster i mange år har identificeret med Vrå.

– Vi har på flere forskellige måder arbejdet med at skabe rumlighed for at beholde fornemmelsen af en lille målestok i et stort lokale. Pergolaen, de runde borde som afskærmes ved hjælp af glasbrikker og store rumdelere hjælper med at skabe rum i rummet.

Det nordiske og japanske formsprog er beslægtet, og materialer som sten, glas og træ har været hjørnesten i projektet. Samtidigt har bygningens fine, gedigne fundament fået lov til at skabe kontrast til det japansk-inspirerede for at skabe en interessant indramning.

– Når du nærmer dig stedet gennem hallen fra gaden, er oplevelsen at du bevæger dig fra en rå og pulserende gyde i Tokyo, med meget metal og et åbent køkken i tæt tilslutning til den japanske siddeplads. Herfra går du videre ud i den store sal med storslåede vinduer, masser af egetræ og smuk finer. Her bliver man påmindet om vestkysten og havet gennem tekstilernes blå nuancer.

Smukke lokaler, hvor historien sidder i væggene, udgør et perfekt fundament for en restaurant og indretning, som vil gøre indtryk på sine gæster og udfordrer samtidigt personerne, der arbejder med ombygningen. Erik Lundqvist, regionschef hos Input interior, beskriver projektet som alt andet end en standardleverance.

– Det gamle posthus er fredet, hvilket betyder at vi ikke må bygge eller forandre det oprindelige ved for eksempel at bore i gulve, vægge og tag. Ikke nogen nem opgave, så store dele af indretningen er specialbestillinger og bygget på stedet. Men sammen med Semrén & Månsson har vi udarbejdet kreative løsninger for at få interiøret på plads. Trods hårde restriktioner er arbejdet gået smertefrit, takket være en god relation og dialog mellem os, kunden og arkitekten.

Lad os kontakte dig

Giv os dine oplysninger, så vender vi tilbage

    Tak for din henvendelse

    Vi vender tilbage til dig så hurtigt som muligt.

    Til formularen
    Ups

    Der opstod en fejl, prøv igen.

    Til formularen