Energimyndigheten

Et spændende indtryk, når støberiets historie møder nye teknikker og materialer.
Kontoret har flere aktivitetszoner til forskellige typer arbejde.

I Eskilstuna har Energimyndighederne renoveret og tilpasset en forladt industribygning for at skabe plads til en moderne, aktivitetsbaseret arbejdsplads.

Det tidligere støberi i Eskilstuna stammer fra starten af 1900-tallet. Lokalerne stod tomme indtil for nyligt, da Carlstedt Arkitekter fik til opgave at forvandle den gamle bygning til en moderne arbejdsplads til Energimyndighederne. Efter en omfattende renovering, hvor en stor del af bygningens originale interiør blev bibeholdt, kunne de næsten 400 ansatte i Energimyndighederne i Eskilstuna flytte ind i deres nye, aktivitetsbaserede kontor indrettet af White Arkitekter.

– Vi havde et ønske om at bevare så meget som muligt af de oprindelige lokaler, og slutresultatet blev præcis, som vi havde tænkt os. Det giver et meget cool udtryk, når husets jernbjælker, rå murstensvægge og lidt mere forfaldne ydre møder nye materialer og teknikker, forklarer Evastina Hagen, lokaleplanlægger hos Energimyndighederne.

Energibesparende løsninger

En af Energimyndighedernes vigtigste opgaver er at informere om, hvordan virksomheder og private husholdninger kan effektivisere deres energianvendelse.

– Det er vigtigt for os at sætte handling bag ord. Vi kan ikke være troværdige fortalere for energieffektivisering og så arbejde på et kontor, som ikke overholder den standard. Derfor har vi integreret klimasmarte og bæredygtige løsninger i bygningen som f.eks. behovsstyret ventilation og vinduer, der slipper lys ind, men holder solvarmen ude. Vi får snart installeret solceller på taget og ladestandere i gården, hvor vores medarbejdere kan oplade både elcykler og biler, fortsætter Evastina Hagen.

Et mix af gammelt og nyt

Det er ikke bare energiforbruget, Energimyndighederne har sparet på. 73% af kontorets indretning er genbrug, et initiativ, som både har sparet penge og ressourcer.

– Som offentlig virksomhed har vi et begrænset budget til nye indkøb, og derfor har vi taget så mange af de eksisterende møbler som muligt med fra vores tidligere kontor. Vi har ombetrukket stole, monteret nye bordplader på vores hæve/sænke-borde og i princippet genbrugt hele vores tidligere kantine. Med vores genbrug har vi kunnet holde omkostningerne nede samtidig med, at vi gør en god indsats for miljøet, fortæller Evastina Hagen.

Genbrugsindretningen er suppleret med helt ny indretning til kontorets loungeområder, bibliotek samt konference- og mødelokaler. Input interior står bag indkøb, projektledelse og levering af de miljømærkede møbler og tekstiler.

– Et projekt, hvor vi har fået vist vores styrker inden for fleksibilitet, problemløsning og koordinering, fortæller Lotta Brännlund, sælger og projektleder hos Input interior.

– Der er altid udfordringer ved at levere til så gammel en bygning, når der foregår omfattende renoveringer. Vi skal have alt til at klappe med både byggearbejdere, arkitekter og frem for alt kundens tidsplan.

Med flytningen blev der indført en aktivitetsbaseret tilgang til arbejdet, hvor den aktuelle opgave beslutter, hvor de ansatte sætter sig. Lokalerne er opdelt i aktivitetszoner, hvor indretningen understøtter forskellige typer arbejde; enkeltvis eller i mindre grupper samt større arealer til workshops og brainstorming.

– Det er blevet et moderne, aktivitetsbaseret kontor med et industrielt look og et skønt mix af både ny og genanvendt indretning. Et kontor, som både føles og ser helt unikt ud, afslutter Lotta Brännlund.

Lad os kontakte dig

Giv os dine oplysninger, så vender vi tilbage

    Tak for din henvendelse

    Vi vender tilbage til dig så hurtigt som muligt.

    Til formularen
    Ups

    Der opstod en fejl, prøv igen.

    Til formularen